Motor winterklaar maken

Natuurlijk zijn er die-hard motorrijders die van geen stoppen weten en het hele jaar rond rijden op hun tweewieler. Echter verkiest het overgrote deel in de nattere en koudere herfst- en wintermaanden een ander vervoermiddel boven de motor.

Hoewel iedere motorfiets het liefst op frequente basis wordt gestart, staat een groot deel ’s winters enkele maanden achtereen stil in de schuur, garage of stalling te wachten op die ene eerste voorjaarsrit. Om een motor goed door deze stille tijd te loodsen, is het raadzaam onderstaande tips op te volgen.

Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease

Volle tank

In een halfvolle of lege tank kan eenvoudig condens ontstaan. Dit kan bij langdurige stilstand roest veroorzaken. Door een motor met een volle tank weg te zetten, wordt de kans op condensering en roestvorming tot een minimum beperkt. Ook krijgt benzine in een volle tank minder kans te verdampen waardoor het haar kwaliteit behoudt.

Het allerbeste is het om je motor dan af te tanken met bijvoorbeeld Shell V-Power of BP Ultimate. Door de speciale toevoegingen zijn deze beter voor de binnenzijde van de tank en het gehele brandstofsysteem van een motor. Het is wel aan te bevelen een stukje te rijden voordat de motor wordt weggezet om de benzine goed door te laten lopen.
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease

Druppellader

Accu’s houden niet van lang niets doen en lopen bij langere stilstand vanzelf leeg. Gelukkig bestaan er zg. druppelladers die een accu pulserend kunnen bijladen. Hierdoor blijft een accu geladen tot net onder de 100% en kun je deze, in tegenstelling tot met een gewone acculader, niet overbelasten. Zo blijft de een accu tijdens de wintermaanden in een gezonde en geladen toestand.
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease

Roest

Om een motor zoveel mogelijk te beschermen tegen roest, kun je de ijzeren en stalen delen inspuiten met een siliconenspray of een WD40 smeermiddel en uitwrijven met een zachte (microvezel)doek. Hiermee maak je deze delen ook gelijk mooi schoon en glimmend.
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease

Ketting

Het is aan te bevelen ook je ketting grondig te reinigen voordat je de motor in de winterstalling zet. Vuil op je ketting verwijder je eenvoudig met een kettingreinigingsmiddel en een stevige (tanden)borstel. Maak de ketting daarna droog en behandel deze met een kettingspray.
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease

Koelvloeistof

Mocht je de koelvloeistof van je motor al een tijdje niet vervangen hebben, dan is dit een goed moment. Hiermee voorkom je vervuiling / inwendige corrosie van het koelsysteem. Als je een beetje handig bent, kun je dit prima zelf maar je motordealer heeft dit ook zo voor je gepiept.
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease

Banden

Om vervorming van je banden te voorkomen, zet je je motor het liefst weg met de banden van de grond; op een eventuele middenbok of paddockstand. Heb je beide niet beschikbaar, pomp de banden dan hard op (tot bijv. 2.8 bar). Hierdoor verklein je de kans op een plat loopvlak. Voor het meten van je bandenspanning gebruik je een bandenspanningsmeter.
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease
Lubricating motorcycle chain with dedicated chain spray grease

Olie

Voor een langere levensduur van het motorblok is dit ook een goed moment om de staat van de olie te checken. Is deze ouder dan 10.000 km dan kun je deze het beste ook gelijk vervangen. Vergeet dan niet ook het oliefilter te vervangen.

Motorhoes

Heb je dan een vinkje staan achter alle bovenstaande onderwerpen, dan is het tijd je motor toe te stoppen onder een motorhoes voor binnen of een motorhoes voor buiten. Hiermee houd je je motor schoon en droog en weet je zeker dat deze er de volgende lente klaar voor is wanneer de eerste gelegenheid zich aandient.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel, neem dan gerust contact met ons op.